Menu

Interview Bram Graber

12 April 2012, Peter Pan Vakantieclub

Chantal Meijs van Dot & Fien Communicatie interviewt Bram Gräber, Algemeen Directeur van Peter Pan hoofdsponsor transavia.com

‘Ik word hier vrolijk en trots van!’

Stichting Peter Pan wordt gerund door medewerkers van transavia.com. Vanaf het prille begin in 1995, toen een medewerker van (toen nog) Transavia op het idee kwam zieke jongeren een geweldige week te bezorgen, steunt ’s lands marktleider op de vakantievliegmarkt de stichting. Bram Gräber, algemeen directeur van transavia.com: ‘Peter Pan doet ons groene hart sneller kloppen.’

Waarom vindt transavia.com het belangrijk de Peter Pan Vakantieclub te steunen?
‘In de Stichting Peter Pan komt een aantal dingen samen die perfect passen bij ons bedrijf. Ik geloof er persoonlijk in dat mensen zich in toenemende mate voor het goede doel inzetten níet via een grote organisatie of door geld te storten op een rekeningnummer, maar door samen met buren of collega’s zelf iets te doen. Peter Pan is daar een fantastisch voorbeeld van. Liever dan dat transavia.com bijvoorbeeld twee keer per jaar geld doneert aan een goed doel, steunen we iets wat helemaal van onze eigen mensen is. Daarbij biedt de stichting “belevenissen” aan in de vorm van reizen en dat sluit natuurlijk helemaal aan bij ons product. Dan is het voor ons niet moeilijk om te zeggen: hier staan wij achter.’

Op welke manier steunt transavia.com Peter Pan?
‘Onze belangrijkste bijdrage is het beschikbaar stellen van vliegtuigstoelen voor de “grote belevenissen”. Dat doen we met veel plezier. Daarnaast maken we het daar waar dat kan mogelijk dat de mensen die zich inzetten voor Peter Pan – in het bestuur of als begeleider – kunnen vergaderen of intern iets kunnen communiceren. Ik moet daarbij zeggen dat ik het heel sterk vind dat de Peter Panners hun werk voor de stichting niet tijdens werktijd maar in hun eigen tijd doen. Daar zijn ze heel strikt in. Zo hou je het zuiver. We hebben binnen transavia.com veel mensen die of in hun eentje of als groep geweldige dingen doen. Zo doet een aantal medewerkers elk jaar mee aan de actie Alpe d’HuZes, waarbij ze zes keer op de fiets de Alpe d’Huez beklimmen om geld in te zamelen voor de kankerbestrijding. Iemand anders gaat de New York Marathon lopen voor KiKa (Kinderen Kankervrij). Wat we kunnen faciliteren, faciliteren we graag, maar we moeten het natuurlijk ook kunnen uitleggen aan andere collega’s. En dat gaat prima.’

‘Transavia.com, daar word je vrolijk van’ is jullie nieuwe slogan. Waar word jij vrolijk van als je denkt aan de Peter Pan Vakantieclub?
‘Peter Pan is natuurlijk niet van transavia.com, maar wel van onze mensen. En dat onze mensen dat allemaal bij elkaar organiseren, daar word ik niet alleen vrolijk, maar ook trots van. Afgelopen december was er in de Efteling een jubileumfeest met alle vrijwilligers en vele jongeren in het kader van het 15-jarig bestaan van de stichting. Dan zie je wat Peter Pan met iedereen doet. Dat was een heel vrolijke en fantastische bijeenkomst, die voor mij nogmaals onderstreepte dat Peter Pan een mooie parel is aan onze kroon.’

Peter Pan Vakantieclub heeft plannen om te groeien naar 10 belevenissen in 2016. Hoe kijkt transavia.com als sponsor daar tegenaan?
‘Ik kan dat wel zien: dat je met de stichting zoals die nu is in staat bent meer belevenissen te organiseren en dus meer jongeren te bereiken. Daar waar Peter Pan ons nodig heeft voor de vliegbelevenissen, groeien wij graag mee!’

Heb je tips voor Peter Pan?
‘Het is lastig om de jongeren te bereiken. Ik heb het er onlangs met de nieuwe voorzitter van het stichtingsbestuur, Wilco van Elk, over gehad dat je zou moeten bekijken hoe je met behulp van de social media een grotere groep jongeren kunt attenderen op wat Peter Pan voor hen zou kunnen betekenen. Binnen transavia.com hebben we expertise op dat gebied waar de stichting van zou kunnen leren. We hebben ook besproken hoe transavia.com Peter Pan nog op andere manieren zou kunnen ondersteunen. Je kunt dan wellicht denken aan het tijdelijk uitbreiden van ons verkoopassortiment aan boord met een item waarvan een deel van de opbrengst naar Peter Pan gaat. We zouden dat dan niet alleen voor Peter Pan doen, maar bijvoorbeeld om de zes maanden voor een ander goed doel. In het verleden hebben we al eens een KiKa-beer aan boord verkocht en dat liep goed.’

Tot slot?
‘De Peter Pan Vakantieclub is een fantastisch initiatief. Het doet ons groene hart weer wat sneller kloppen.’

Interview door Chantal Meijs – Dot & Fien Communicatie